Maiden speech Karen Suijkerbuijk-Ader

Door Karen Suijkerbuijk-Ader op 14 februari 2022 om 14:48

Maiden speech Karen Suijkerbuijk-Ader

Geachte voorzitter,

Om te beginnen wil ik mijn dank uitbrengen voor de inwoners van Roosendaal die op de ChristenUnie hebben gestemd. Wij zijn heel dankbaar met deze zetel in de gemeenteraad en we zijn ervan overtuigd dat wij samen met de andere partijen kunnen werken aan een inclusieve samenleving in Roosendaal. We feliciteren alle huidige partijen in de gemeenteraad. Het is immers alle partijen gelukt om in de gemeenteraad te blijven.

Waar staat de ChristenUnie Roosendaal voor

De ChristenUnie gelooft in een samenleving die is gebaseerd op naastenliefde. In de huidige tijd zien we echter dat meer sprake is van individualisme en eenzaamheid. Daarnaast wordt veel meer dan vroeger zelf verantwoordelijkheid gevraagd voor het regelen van ondersteuning wat vaak leidt tot teleurstelling en zorgen. Als werkgroep hebben wij de afgelopen jaren de ontwikkelingen in Roosendaal bijgehouden en aan de hand van onze bevindingen een partijprogramma opgesteld. Dit programma is voor ons leidend. Met het partijprogramma wil ChristenUnie Roosendaal bouwen aan een samenleving waarin iedereen meetelt. Wij investeren in zorg voor elkaar, in de cruciale rol van gezinnen, in een dienstbare en rechtvaardige overheid, in moreel leiderschap, in godsdienstvrijheid, in goede werk-, woon- en ontspanningsmilieus, in een duurzame economie en in een zorgvuldige omgang met Gods schepping.

De rol van de gemeente

De gemeente heeft vooral als taak de kracht in de samenleving te versterken. Om te wijzen op de eigen verantwoordelijkheid maar ook om mee te denken, te stimuleren en te ondersteunen waar dat nodig is. Dit vraagt om maatwerk: de een heeft die ondersteuning sneller nodig dan de ander. En voor kwetsbare mensen die het echt niet zelf of samen met anderen kunnen, biedt de overheid een vangnet. Inwoners moeten een beroep kunnen doen op de overheid als hun vrijheid, veiligheid of bestaanszekerheid in het geding is. Om die reden is het goed dat de overheid op een aantal belangrijke terreinen ook grenzen aangeeft, handhaaft, normeert en kadert.

Tussen wal en schip

Wij willen graag stap voor stap, op een opbouwende manier, onze doelen bereiken. Dit willen we graag doen door nog meer onderzoek te doen naar de onderwerpen die wij belangrijk vinden, zodat we precies weten waar de knelpunten zitten en waar een rol ligt voor de gemeente. Tijdens de campagne hebben we duidelijk naar voren gebracht dat we graag de stem willen zijn van de mensen die je niet luid en duidelijk hoort. Dit zijn de inwoners die tussen wal en schip belanden en die net dat steuntje in de rug nodig hebben om weer mee te kunnen doen. Daarbij richten we op zowel ouderen als jongeren. Als er geconstateerd wordt dat er duidelijk groeperingen zijn die tussen wal en schip belanden, dan is het zaak dat de gemeente de juiste organisaties kan inschakelen die door kunnen pakken. Het is immers zo dat deze groep moeilijk bereikbaar is. Dit kan betekenen dat de gemeente open zal moeten staan voor eventuele nieuwe organisaties die de juiste expertise in huis hebben. Ingezet moet worden op meer ambulante begeleiding (extramurale zorg). Wij geloven dat de investering zich terug zal verdienen. De betreffende inwoners zullen namelijk weer iets voor de samenleving kunnen betekenen als ze geholpen zijn.

Maatschappelijke opvang in Roosendaal

De ChristenUnie is van mening dat de gemeente passende mogelijkheden moet kunnen bieden voor mensen die thuisloos/dakloos zijn geraakt en is voor een opvang in de gemeente Roosendaal zelf. In 2020 krijgt elke gemeente zelf financiële middelen om de opvang voor daklozen te regelen. De gemeente Roosendaal staat hiermee zowel voor een uitdaging als voor een kans om de opvangproblematiek aan te pakken. De opvang dient een brug te zijn naar andere vormen van hulpverlening en dit kan het beste in de vertrouwde omgeving, in de eigen gemeente waar zij de meeste (sociale) binding hebben, aangevuld met passende ambulante zorg. Hier is de meeste kans op herstel. Dit betekent dat de gemeente zich nu al moet oriënteren om deze opvang zo effectief mogelijk te regelen. De opvang zal zich moeten richten zowel op mensen met een verslaving als mensen zonder verslaving. Op mensen met of zonder psychosociale problemen en multiproblematiek. Waarbij we benadrukken dat niet alleen de opvangvoorziening van belang is, maar ook goede ambulante begeleiding geboden moet worden.

Preventie en schuldhulpverlening

De ChristenUnie betreurt het feit dat het regelmatig voorkomt dat inwoners uit hun huis dreigen te worden gezet door oplopende schulden. Dreigende huisuitzettingen dienen zoveel mogelijk voorkomen te worden door meer in te zetten op het voortraject van de schuldhulpverlening: preventie en vroegsignalering. Ook de uitvoering van de schuldhulpverlening is voor verbetering vatbaar en zou er meer nadruk moeten komen op de nazorg.

Tussen het moment van het ontstaan van de schulden en het moment dat de schuldsituatie echt problematisch is, ligt een enorme kans om te signaleren dat er financieel iets aan de hand is. Helaas is het een feit dat een groot deel van de huishoudens met problematische schulden niet in beeld is bij hulpverlening. Signalen zijn er genoeg. Schuldhulpverlening wordt door de gemeente Roosendaal thans gezien als een vorm van dienstverlening. De gemeente gaat pas aan de slag als de schuldenaar verantwoordelijkheid neemt voor zijn situatie door een aanvraag in te dienen. Helaas meldt de schuldenaar zich vaak in een veel te laat stadium. Gebruik moet worden gemaakt van beschikbare gegevens over achterstanden om potentieel problematische schuldsituaties op te sporen. Dit vraagt wel een proactieve aanpak van de gemeente. De ChristenUnie realiseert zich dat de gemeente hiermee voor een uitdaging staat. Daarnaast moet gezocht worden naar de juiste manier van communicatie richting de schuldenaar.

Uitbreiding bestaande projecten

ChristenUnie Roosendaal is voorstander van projecten als Housing First, Sober wonen en Time Out voorzieningen (vooral voor vrouwen en hun kinderen). Eerst een dak boven je hoofd en daarna direct hulp starten. Van de doelgroep wordt verwacht dat ze (met begeleiding) in staat zijn om zo zelfstandig mogelijk te wonen. Het is van belang dat er in Roosendaal voldoende voorzieningen zijn om deze groep kwetsbare personen op te vangen en te begeleiden. Ook wil ChristenUnie Roosendaal hulpverlening aan en begeleiding van zwerfjongeren en spookjongeren. Voorkomen moet worden dat deze groepen onzichtbaar worden en blijven en in de criminaliteit belanden.

Zorg dichtbij

ChristenUnie Roosendaal vindt dat zorg zo dichtbij mogelijk geregeld is. Dat kan o.a. door professionele zorg instanties samen te laten werken met de informele (vrijwillige) initiatieven. Op die manier kan je de zorg echt dichterbij leveren. De gemeente kan de spil zijn tussen de instanties.

Inwonerparticipatie

Dat betere burgerparticipatie noodzakelijk is in de gemeente Roosendaal, daar is al algemene overeenstemming over. ChristenUnie Roosendaal wil graag inzetten op het meedenken van inwoners, platforms en organisaties, voorafgaande aan beleidsvorming in de raad. Door de beleidsvorming te starten met het in gesprek gaan met inwoners en organisaties, kan je als gemeente rekenen op draagvlak, nog voordat de formele besluitvormingsprocedure begint. Je biedt dus als gemeente een informele mogelijkheid aan inwoners en belanghebbenden om hun mening over concrete beleidsvoornemens kenbaar te maken.

Inwoners moeten in ieder geval het gevoel krijgen dat ze gehoord worden bij kwesties die zich afspelen in hun eigen leefomgeving. Inwoners worden vooral actief wanneer het gaat om concrete ontwikkelingen dichtbij hun huis. Het bouwen aan een goed beginspraakproces vergt tijd en inspanning van alle betrokkenen. Een goede actoren- en krachtenveldanalyse is onmisbaar, net als een brede communicatie met de doelgroepen.

Nieuwe omgevingswet

De overgang naar de nieuwe Omgevingswet is een enorme operatie die niet alleen het ruimtelijke domein aangaat maar ook het sociale en gezondheidsdomein. De ChristenUnie vindt het belangrijk dat zowel het college als de gemeenteraad goed voorbereid zijn op deze veranderingen, zodat onduidelijkheden en teleurstellingen in vergunningverleningsprocedures voorkomen worden. De gemeenteraad moet de implementatie van de Omgevingswet goed in de gaten houden en voorbereid zijn. Goede en transparante informatievoorziening is cruciaal voor de werking van de lokale democratie.

Samenwerken en verbinden

Uiteraard zal de ChristenUnie zich ook inzetten voor alle andere onderwerpen die belangrijk zijn voor onze samenleving. Denk aan meer sociale huurwoningen, lobby voor de A58, de gemeente als spil tussen werkgevers en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en het verhogen van het (sociale) veiligheidsgevoel van onze inwoners. Wat veiligheid betreft, vindt de ChristenUnie het belangrijk dat ook de georganiseerde criminaliteit in Roosendaal goed aangepakt wordt.

ChristenUnie Roosendaal wil graag samen met de andere partijen op een opbouwende manier werken aan een inclusief Roosendaal, waarbij we meer oog hebben voor de zwakkeren in onze samenleving. We kijken uit naar een mooie raadsperiode.